Erasmus+ project 2022-1-ES01-KA122-SCH-000077188
El nostre centre ha experimentat un gran creixement en els darrers anys, originant-se en l’«Equip d’Impuls a l’Aprenentatge Digital» format per 3 persones el curs 2019/2020. Amb l’arribada de la Covid-19 i el confinament, es va accelerar la creació del CEP IBSTEAM l’agost de 2020 amb 9 assessors digitals i actualment l’equip ha crescut considerablement. Aquest creixement implica molts reptes per al nostre equip. Entre les tasques principals dels assessors digitals es troben la promoció de la competència digital en els centres educatius i el seu professorat, d’acord amb el Pla d’Acció d’Educació Digital 2021-2027 de la Comissió Europea.
Entre els objectius de IBSTEAM per al període 2021-2024, també s’inclou que els 456 centres educatius de les Illes Balears realitzin un diagnòstic inicial i desenvolupin Plans Digitals de Centre, en l’estratègia d’aquesta transformació digital.
En aquest sentit, des d’aquest projecte ERASMUS+ es treballarà en la creació de Recursos Educatius Digitals de qualitat i en el desenvolupament de metodologies i competències digitals avançades, incloent-hi l’aprenentatge basat en projectes, gamificació, realitat augmentada, programació, entorns inclusius i impressió 3D, tot això per millorar la competència digital dels assessors d’IBSTEAM, per tal que aquests puguin transferir aquests aprenentatges a la resta de la comunitat docent de les Illes Balears, a través de les formacions que es desenvolupen des del nostre Centre de Professorat.
Objectius:
- Conèixer el procés de transformació digital dels centres educatius en altres països europeus per a instaurar bones pràctiques i protocols en els centres educatius de la nostra comunitat autònoma.
- Millora del coneixement de metodologies actives amb utilització de tecnologies digitals.
- Millora de la competència per a crear recursos en format digital i en obert.
- Millora de la competència lingüística en anglès per a augmentar la internacionalització de l’equip i reforçar la dimensió europea.
Mobilitats
Ja estiguis interessat en l’adopció de les novetats tecnològiques, siguis lleugerament escèptic sobre les noves tendències, o fins i tot cautelosament curiós, no es pot escapar de l’impacte que la intel·ligència artificial (IA) té en l’educació moderna. Aquest curs està concebut per ser una brúixola a l’hora de navegar per les avingudes intricades de la IA en els entorns educatius, tot endinsant-se per explorar el veritable potencial de la IA per transformar l’ensenyament i l’aprenentatge, tot donant també l’atenció deguda als dilemes ètics i pràctics que presenta. El curs adopta un enfocament de ple espectre, oferint mòduls que van des de clarificar els malentesos comuns sobre la IA fins a l’empoderament dels assistents en les habilitats per desenvolupar les estratègies educatives millorades amb IA. En un paisatge educatiu que canvia ràpidament, aquest curs té com a objectiu proporcionar un marc comprensiu, equilibrat i perspicaç perquè els educadors s’adaptin i prosperin. Objectius:
- Adquirir un enteniment equilibrat: Comprendre les complexitats de la IA, desmuntant mites i comprenent les seves aplicacions reals en l’educació, independentment de la posició inicial o nivell d’expertesa.
- Domini dels Canvis d’Actitud: Adquirir estratègies per navegar cap a canvis de mentalitat tant en educadors com en estudiants, transformant la vacil·lació en un compromís constructiu amb les eines de IA.
- Fonamentació Ètica: Entendre les consideracions ètiques de l’ús de la IA, incloent-hi, però no limitant-se a, qüestions relacionades amb la privacitat de dades i el plagi generat per IA.
- Suficiència amb Eines: Obtenir experiència pràctica amb una selecció d’eines de IA centrades en contingut textual i visual, equipant per fer eleccions informades per a l’aula.
- Integració Estratègica: Aprendre com incorporar de manera harmoniosa la IA en el currículum existent per millorar la implicació dels estudiants i els resultats d’aprenentatge.
- Foment del Pensament Crític: Adquirir mètodes per utilitzar eines de IA encoratjant el pensament crític i l’aprenentatge independent entre els estudiants.
- Ajudes per a l’Educació Especial: Valorar com la IA pot oferir avantatges únics en l’àmbit de l’educació especial i els plans d’aprenentatge individualitzats.
- Creació de Recursos: Desenvolupar habilitats per generar contingut educatiu assistit per IA, des de plans de lliçó fins a activitats interactives.
- Navegar pels Desafiaments de la IA: Equipar amb estratègies per tractar els desafiaments ètics i pràctics plantejats per la IA, incloent-hi el plagi i la seguretat de dades.
- Desenvolupament Professional: Entendre com la IA està conformant estratègies educatives a nivell macro, recolzant el desenvolupament professional continu en un camp ràpidament evolutiu.
- Col·laboració Transcultural: Interactuar amb educadors de diverses nacions de la UE, enriquint l’experiència d’aprenentatge a través de l’intercanvi cultural i la compartició de bones pràctiques.
- Llenguatge i Comunicació: Millorar les habilitats de comunicació, ampliar el vocabulari professional i contribuir a la diversitat lingüística dins del panorama educatiu de la UE.
Els professors sovint manquen del temps o de la capacitat de mantenir-se al dia amb el ràpid ritme de canvi en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC).
La Intel·ligència Artificial (IA), en particular, és un sector en ràpid creixement en les TIC que està prometent una revolució en molts camps, inclosa l’educació.
Tot i que la IA té un gran potencial per millorar els resultats d’aprenentatge dels estudiants, hi ha una necessitat que els professors es formin en la implementació efectiva de la IA a l’aula.
Com poden els mestres d’escola aprendre a utilitzar la IA de manera efectiva amb els seus estudiants?
El curs introduirà els participants en la IA en l’educació i proporcionarà estratègies i coneixements per fer de la IA un aliat dels professors i l’aprenentatge, en lloc d’una amenaça per a ells.
Durant el curs, els participants coneixeran els beneficis de l’ús de la IA a l’aula, així com els seus riscos potencials. Els participants també obtindran experiència pràctica amb eines d’IA com ChatGPT per a la pràctica del llenguatge i simulacions de conversa, així com eines d’avaluació i feedback d’IA.
A més, els participants aprendran sobre altres aplicacions d’IA com PowerPoint Speaker Coach per desenvolupar habilitats de comunicació, Perplexity per a l’aprenentatge autodirigit, Yippity per generar avaluacions, Grammarly per millorar la capacitat d’escriptura dels estudiants i molt més.
A més, el curs també guiarà els participants en la creació d’un contracte d’estudiant per utilitzar continguts generats per IA en les tasques i implementar-lo a l’aula de manera efectiva. Finalment, els participants discutiran les consideracions ètiques que venen amb l’ús de la IA en l’educació.
Avaluaran l’ús de la IA en l’educació i prendran decisions informades sobre la seva implementació en la seva pròpia pràctica docent.
Al final del curs, els participants hauran adquirit coneixements pràctics i estratègies per utilitzar eines d’IA, crear entorns d’aprenentatge efectius i garantir consideracions ètiques a l’hora d’utilitzar IA en l’educació.
El curs ajudarà els participants a:
- Comprendre els beneficis i consideracions ètiques de l’ús de la IA a l’aula.
- Familiaritzar-se amb diverses eines i aplicacions d’IA disponibles per a l’educació.
- Adquirir habilitats utilitzant ChatGPT, l’avaluació amb IA i l’aprenentatge basat en la recerca per a idiomes i rebre comentaris personalitzats.
- Obtenir la capacitat d’integrar eines d’IA en lliçons i activitats per millorar el compromís de l’estudiant i els resultats d’aprenentatge.
- Aprendre les millors pràctiques per implementar la IA a l’aula, incloent el disseny d’un contracte d’estudiant per continguts generats per IA.
- Fomentar l’autoconfiança en l’ús de la IA per donar suport a l’aprenentatge i el creixement dels estudiants.
Aquests resultats d’aprenentatge tenen com a objectiu proporcionar als participants una comprensió completa del paper de la IA en l’educació i les habilitats per utilitzar eficaçment eines d’IA a l’aula.
Ets professor/a que busca reforçar les teves habilitats d’anglès, ja sigui per motius personals o professionals? Llavors aquest és el camí per a tu!
Participaràs en activitats d’Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües (CLIL), per tal de practicar el teu anglès mentre et familiaritzes amb un nou lloc.
Explorar la cultura i la història locals, dialogar sobre temes d’interès rellevant per als professors i guanyar confiança en la lectura, l’escriptura i la parla en anglès.
Coneix educadors d’altres països i fes connexions duradores per continuar practicant el teu anglès fins i tot després de completar el curs.
En 25 hores de classes, aconseguiràs:
- Millorar el vocabulari, la gramàtica, la pronunciació i les habilitats de conversa en anglès.
- Participar en activitats innovadores d’Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües (AICLE).
- Submergir-te en la història i la cultura locals.
- Conèixer professors d’altres països d’Europa i d’arreu del món.
- Adquirir experiència de primera mà com a alumne per refrescar la teva perspectiva com a professor.
Aquest viatge d’una setmana al Future Classroom Lab (FCL) et submergirà en el dinàmic món de l’educació STEM. El programa del curs consta de 13 tallers atractius que exploraran una àmplia gamma de temes, incloent-hi solucions basades en la sostenibilitat i la natura, bioeconomia, ecologies d’aprenentatge STEAM, empoderament dels estudiants a través de la tecnologia, digitalització del patrimoni cultural, física de partícules i molt més.
Al llarg de la setmana, participaràs en una varietat d’activitats pràctiques, com explorar equips tecnològics d’avantguarda, aprendre a dissenyar qüestionaris interactius, integrar el joc de rol a les lliçons, dominar pissarres interactives i explorar mètodes d’avaluació innovadors. A més, descobriràs el potencial de les tauletes i la realitat augmentada, aprendràs a dissenyar un jardí ecològic per al teu pati i desenvoluparàs escenaris d’aprenentatge atractius per facilitar l’aprenentatge pràctic i experiencial i molt més!
Objectius:
- Fomentar la creativitat, el pensament crític i la capacitat de resolució de problemes en els estudiants.
- Aprendre a dissenyar activitats innovadores i centrades en l’estudiant, utilitzant la tecnologia de manera eficaç.
- Crear escenaris d’aprenentatge atractius que promoguin l’aprenentatge actiu i experiencial i millorin la teva capacitat d’avaluar-los i avaluar-los.
- Fomentar la col·laboració, el treball en equip i l’aprenentatge basat en la investigació.
- Avaluar de manera efectiva el progrés de l’estudiant, facilitant un enfocament dinàmic i inclusiu de l’ensenyament i l’aprenentatge STEM.
La nostra experiència
Convocatòria 2022-1-ES01-KA122-SCH-000077188
Convocatòries obertes de beques ERASMUS+ per a personal docent d’IBSTEAM. El professorat interessat ha de sol·licitar-ho adjuntant la documentació que es demana en l’annex 1 de la convocatòria fins dia 22 de gener a les 14 h. Bàsicament s’ha d’aportar el CV Europass. El podeu crear aquí:
https://europa.eu/europass/es/create-europass-cv
És molt important emplenar a aquest Europass l’apartat de docència, competència lingüística i la carta de presentació, amb els continguts que es demanen a l’annex I. Per crear aquesta carta de presentació, també ho podeu fer aquí:
https://europa.eu/europass/es/create-europass-cover-letter
Podeu fer-ho en la llengua que vulgueu, però recordau que necessitau registrar-vos si no heu accedit mai a plataformes europees. Els que heu coordinat Erasmus+ podeu accedir al portal amb el vostre usuari i contrasenya de la Mobility Tool.