Els passats 7 i 8 de maig, el campus de la Universitat de les Illes Balears (UIB) va acollir una nova edició de Ciència per a Tothom. IBSTEAM hi va participar amb una proposta en què el focus es va situar en l’alumnat, que va actuar com a motor de motivació per a la resta de la comunitat educativa.
De tu a tu: la ciència explicada per l'alumnat
La proposta d’IBSTEAM per a aquesta edició es va centrar a donar protagonisme a l’alumnat que impulsa projectes STEAM als seus centres educatius. En aquest sentit, van ser els mateixos estudiants els qui van realitzar les exposicions orals adreçades a altres alumnes amb l’objectiu de compartir processos de recerca, experimentació i resultats.
Trajectòries d'èxit: de l'aula a l'àmbit estatal
Durant les dues jornades, es van presentar les experiències de centres que han estat guardonats o han destacat en les línies de feina impulsades per IBSTEAM:
- Tecnologia aeroespacial. L’equip Primitive Technology de l’IES Balàfia, guanyador del Desafiament CanSat Illes Balears 2026, va detallar el minuciós procés de disseny, construcció i llançament del seu satèl·lit. Durant la ponència, van compartir els aprenentatges d’una edició regional que va comptar amb la participació de 18 equips de totes les illes. A més, van aprofitar el feedback de l’equip tècnic d’IBSTEAM per polir la seva defensa de cara a la fase estatal del concurs.
- Recerca ambiental i projecció exterior. L’equip del Col·legi Pius XII, guanyador a les Illes Balears del programa Detectius del Clima (ESA), va exposar la seva anàlisi sobre la pluja a Mallorca. Els alumnes van posar en valor la seva recent participació a la Cimera Estatal de Detectius del Clima celebrada a Múrcia, on van representar les Illes Balears compartint la seva experiència amb equips de tot l’estat.
- Vocacions científiques i alimentació. L’alumnat del CC Es Liceu, guanyador del primer premi al concurs «11F. Jo també vull ser científica» (modalitat d’exposicions d’aula), va explicar el seu treball de recerca. Enguany, el certamen estava tematitzat entorn de les científiques en el món de l’alimentació, destacant la contribució de les dones en aquest camp.
- Projecte XarMet i ciència ciutadana. En una aposta per la col·laboració digital, els docents de l’IES M. Àngels Cardona, l’IES Guillem Colom Casasnoves i l’IES Santa Maria d’Eivissa es varen connectar en directe des dels seus centres per explicar els projectes meteorològics realitzats amb el seu alumnat mitjançant les noves estacions digitals. En aquestes explicacions ens va acompanyar en Tomeu Alorda, director de l’Espai COTiB, qui va aportar la visió tècnica d’aquesta xarxa de sensors. Així mateix, es varen projectar els vídeos preparats per altres centres participants, mostrant com la recollida de dades en temps real consolida una xarxa de ciència ciutadana oberta a tota la comunitat.
Difusió en directe
Amb l’objectiu d’arribar a tots els centres educatius de les illes, totes les exposicions es varen retransmetre en directe pel canal de YouTube d’IBSTEAM. Aquestes sessions han quedat allotjades a la plataforma per a la seva consulta posterior, servint com a recurs didàctic i font d’inspiració per a futurs projectes escolars.
Amb aquesta iniciativa, IBSTEAM referma el seu compromís amb l’impuls de les vocacions STEAM, posant en valor l’impacte positiu que té per a l’alumnat participar en experiències reals de recerca i tecnologia a les nostres illes.
🎬 Llista de reproducció de les exposicions
A continuació podeu veure tots els vídeos de la jornada. Feu servir el menú del reproductor per navegar entre les diferents exposicions.👇

