Formacions d'AdF a INTEF amb participació dels assessors d'IBSTEAM
Els assessors i assessores d’IBSTEAM han participat recentment en diverses formacions organitzades per l’INTEF dins el marc de l’Aula del Futur (AdF). Durant els mesos de setembre, octubre i novembre, han assistit a cursos com “Aprenentatge immersiu en l’Aula del Futur” i “Robòtica per a la promoció de l’aprenentatge actiu”. Aquestes formacions seran claus per seguir impulsant la innovació educativa a les nostres aules.
Aquesta formació s’ha centrat en l’exploració de tecnologies immersives aplicades a l’educació, com la realitat virtual (VR), el so 8D i la creació de metaversos educatius. Les assessores han après a desenvolupar i implementar activitats interactives utilitzant models 3D i entorns immersius per millorar l’aprenentatge dels alumnes. Aquest tipus de recursos ofereixen noves oportunitats pedagògiques per fomentar la participació activa i creativa a l’aula.
Aquesta formació ha permès als assessors explorar l’ús d’eines d’intel·ligència artificial per crear continguts educatius. Durant la fase presencial, s’han tractat tècniques per generar textos, materials d’àudio, i imatges. També s’ha treballat la planificació d’unitats didàctiques que incorporen materials i avaluacions generats per IA, així com l’impacte potencial d’aquesta tecnologia en l’educació.
En aquesta formació, els assessors han explorat diferents eines de robòtica educativa, com BricQ, Makey Makey i LEGO Spike Prime, per fomentar la resolució de problemes i la creativitat a l’aula. A més, es s’han realitzat activitats pràctiques amb Scratch, Micro i Arduino, enfocades a la cultura maker. L’objectiu ha estat integrar la robòtica de manera dinàmica, promovent l’aprenentatge actiu i la col·laboració entre alumnes.
Aquesta formació ha permès als assessors aprofundir en la planificació i el desenvolupament d’espais educatius innovadors, basats en el model de l’Aula del Futur. Els participants han après a dissenyar projectes que aprofiten aquests espais per fomentar metodologies actives, centrades en l’alumnat. També s’ha treballat en la creació de situacions d’aprenentatge que maximitzen l’ús pedagògic d’aquests entorns.
Aquest curs ha oferit als participants eines per introduir i desenvolupar el pensament computacional a les aules mitjançant activitats pràctiques. Durant les sessions, s’ha treballat amb eines digitals per programar, resoldre problemes i crear projectes aplicats al currículum, incloent l’ús de plataformes de programació educativa i la creació d’activitats que promouen la lògica i la resolució creativa de reptes.
Aquest curs ha oferit una visió innovadora sobre com la intel·ligència artificial pot adaptar els processos d’ensenyament i aprenentatge a les necessitats de cada alumne. Els participants han treballat amb eines d’IA per personalitzar continguts, activitats i avaluacions, creant experiències d’aprenentatge més ajustades al ritme i estil de cada estudiant. La formació ha destacat la importància de la IA en l’educació del futur.
Aquest curs ha proporcionat als participants les habilitats necessàries per integrar eines de creació audiovisual i disseny 3D en l’entorn educatiu. S’ha treballat en la producció de materials audiovisuals i la creació de models tridimensionals que poden ser utilitzats en projectes didàctics, promovent la creativitat i la participació activa de l’alumnat en la creació de continguts.